Τρίτη, 16 Αυγούστου 2011

Κεκαρμένοι, ύποπτοι και απορριπτέοι

Δεκαπενταυγουστιάτικα το έκανε το θαύμα της η Παναγία, μεγάλη η χάρη της, και μας αποκάλυψε το δρόμο εξόδου από την κρίση. 
Στην συνταρακτική αποκλειστική είδηση του «μεγάλου καναλιού» της χώρας μας περιλαμβάνονται συγκλονιστικά στοιχεία για την μεγαλύτερη υπόθεση φοροδιαφυγής των τελευταίων ετών: 300 πανεπιστημιακοί δεν δήλωσαν ποσά ύψους 1.8 εκατομμυρίων ευρώ προερχόμενα από πρόσθετες αμοιβές ερευνητικών προγραμμάτων!  Έγκυρος ιστότοπος της εκπαίδευσης το μετέτρεψε από τη χαρά του που επιτέλους θα σωθεί η χώρα σε 1.8 δις ευρώ αλλά δυστυχώς…

Ταράζοντας την γαλήνη των διακοπών μου προσπάθησα να μάθω περισσότερα από την εγκυρότερη πηγή, δηλαδή την πρωινή ενημερωτική εκπομπή του mega με τον Δημήτρη Τάκη που είχε καλεσμένη και την γνωστή δημοσιογράφο Χριστίνα Κοραή όπως και ένα άλλο κύριο που λησμονώ το όνομα του, στη δε τηλεφωνική γραμμή διεκτραγώδησε την κατάσταση διευθυντής του ΣΔΟΕ. Εκεί λοιπόν (με την συνοδεία τρέιλερ που κατήγγειλε «πάρτι με τα ερευνητικά προγράμματα στα πανεπιστήμια») εισέπραξα την δίκαιη αγανάκτηση του κ. Τάκη που αφού διεπίστωσε ότι πρόκειται για «κατάχρηση δημοσίου χρήματος» πρότεινε έως και να απολυθούν επιτέλους αυτοί οι καθηγητές, η δε κ. Κοραή διαπίστωνε επίσης δικαίως ότι όλοι οι καθηγητές το ίδιο είναι.   
 
Συμφωνώ και επαυξάνω: να απολυθούν αφού πρώτα διαπομπευτούν σε όλα τα κανάλια, κεκαρμένοι και φέροντας αναρτημένη επιγραφή «είμαι προγραμματάκιας» (κατά το «είμαι τεντυμπόης» του αλησμόνητου παρελθόντος). Και δεν χρειάζεται να ψάχνουμε, όσοι έχουν προγράμματα να θεωρηθούν εκ προοιμίου ένοχοι.
 
Επειδή όμως το βάθος της ενημέρωσης δεν κατάφερε να καλύψει την νοσηρή μου περιέργεια έψαξα και στο διαδίκτυο, μήπως κάτι τους είχε ξεφύγει των ανθρώπων, και σας μεταφέρω περίληψη των όσων διάβασα και μπορείτε να διαβάσετε κι εσείς στην εφημερίδα το Έθνος: Πρόκειται κατά την ανακοίνωση του ΣΔΟΕ για 60 καθηγητές και 240 συνεργαζόμενους (φοιτητές και μεταδιδακτορικούς συνεργάτες συνήθως τόσο χαμηλού εισοδήματος που δεν φορολογείται) που εισέπραξαν το ποσό αυτό το 2009 και το 2010 αθροιστικά και δεν το καταχώρησαν στη φορολογική τους δήλωση. Με απλά μαθηματικά δηλαδή πρόκειται για το ιλιγγιώδες ποσό των κατά μέσο όρο 3000 ευρώ/έτος για το οποίο η εφημερίδα (όπως και το καλό κανάλι) λησμόνησαν να αναφέρουν ότι παρακρατήθηκε φόρος 20% στην πηγή όπως προβλέπεται

Και για να σοβαρευτούμε. Κακώς κάκιστα δεν δηλώθηκαν (αν δεν δηλώθηκαν) αυτά τα εισοδήματα όταν έπρεπε και θα πρέπει να εισπραχθούν τώρα με τις απαραίτητες προσαυξήσεις και πρόστιμα.  Πολύ φοβάμαι όμως ότι καθόλου δεν πρόκειται να εισπραχθούν τα 500.000 ευρώ που ελπίζει ο ΣΔΟΕ. Και καλά για τους 60 καθηγητές, αν τα στοιχεία είναι σωστά (και επιτρέψτε μου να αμφιβάλω), τότε η διαφορά ανάμεσα στο 20% που προκαταβλήθηκε και στο φορολογικό συντελεστή με τον οποίο λογικά θα φορολογούνται τα εισοδήματα τους (30%-40%) θα πρέπει να καταβληθεί. 
 
Η πλειοψηφία όμως των 240 μεταπτυχιακών φοιτητών έχουν συνήθως εισοδήματα μέσα στο αφορολόγητο όριο και ελπίζω η ιστορία αυτή να μην χρησιμοποιηθεί σαν πρόσχημα για ένα πογκρόμ προστίμων στα παιδιά αυτά που είναι το μέλλον (αν υπάρχει) αυτής της χώρας. Ας μην τους κάνουμε να αηδιάσουν κι άλλο! 
 
Δεν μας απασχολεί καθόλου το γεγονός ότι «πυροβολούμε το πόδι μας» δημιουργώντας και ενισχύοντας την λανθασμένη εντύπωση στην ελληνική κοινωνία ότι τα προγράμματα είναι μια λαθραία και ημιπαράνομη δραστηριότητα των καθηγητών προς αποκλειστικά ίδιον όφελος. Η αλήθεια είναι ότι όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία οι καθηγητές υποβάλλουν ερευνητικές προτάσεις και χρηματοδοτούνται μετά από κρίση. Αυτός είναι ο διεθνώς καθιερωμένος τρόπος χρηματοδότησης της έρευνας και φυσικά συμπεριλαμβάνει σαφώς καθορισμένες αμοιβές και για τους καθηγητές. Τα πολύ σημαντικά κονδύλια που έρχονται στην Ελλάδα μέσα από ανταγωνιστικά Ευρωπαϊκά προγράμματα είναι αποτέλεσμα σκληρής εργασίας των πανεπιστημιακών. Δεν θα ερχόντουσαν χωρίς την προσπάθεια τους και δεν θα γινόταν καμία έρευνα στην Ελλάδα αφού η εθνική χρηματοδότηση είναι ανύπαρκτη όπως πριν από το 1980. Τα προγράμματα αυτά είναι ίσως η τελευταία ελπίδα αυτής της χώρας για να μην γίνουμε όλοι γκαρσόνια.
 
Θα σας κουράσω με μια σειρά από ερωτήματα που τίθενται και ασφαλώς θα έχετε σκεφτεί κι εσείς:
 
Α) Όλ’ αυτά δεν τα ξέρει ο διευθυντής του ΣΔΟΕ;  Τα αγνοούν από ανικανότητα ή σκοπίμως αυτός και οι ‘καλοί’ δημοσιογράφοι (ουδείς των οποίων φοροδιαφεύγει άλλωστε); Και αν υπάρχει σκοπιμότητα η υπηρεσία που προσφέρουν καλύπτεται από το βασικό τους μισθό ή το κάνουν ανιδιοτελώς για το καλό της πατρίδας;
 
Β) Οι πανεπιστημιακοί σε όλη τη χώρα είναι περίπου 6000 αν δεν απατώμαι. Η δυσφήμιση τους μέσω της γενίκευσης όποιων αρνητικών φαινομένων είναι άραγε θεμιτή μέθοδος άσκησης πολιτικής για όσους επαγγέλλονται μια νέα Ελλάδα; 

Γ) Άραγε αυτή είναι η φοροδιαφυγή; Γιατί αν είναι έτσι τη βάψαμε! Είναι ειλικρινής ή προσχηματική και χάριν εντυπωσιασμού η προσπάθεια καταπολέμησης της; 

Εγώ απαντώ μόνο αυτό: Αν η απαραίτητη αλλαγή στα πανεπιστήμια, όπως και σε όλους τους άλλους τομείς της ζωής αυτής της χώρας, περνάει μέσα από την αγοραία γενίκευση και συκοφάντηση τότε το περιεχόμενο και οι εμπνευστές της είναι για μένα ύποπτοι και απορριπτέοι.
 
Πόση απογοήτευση για μας που ελπίζουμε στην αλλαγή του πανεπιστημίου και της χώρας που θα ζήσουν(;) τα παιδιά μας!

2 σχόλια:

  1. Μήπως πρέπει να είμαστε λίγο πιο αυστηροί σε εμάς και στους φοιτητές μας που θα έπρεπε να δίνουμε το καλό παράδειγμα στην κοινωνία? Μήπως το μήνυμα 'φοροκλέψτε αν είναι για καλό σκοπό' που έλαβαν και εφάρμοσαν οι καλοί μας φοιτητές δεν θα τους οδηγήσει στο μέλλον που θα ήθελαν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μα απ'όλα αυτά πως βγαλατε το συμπέρασμα ότι οι φοιτητες μας φοροεκλεψαν; Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτά τα 3000 € είναι όλο τους το εισόδημα και έχουν επιστροφή όλο το παρακρατηθέν 20% αν το δηλώσουν. Ωστόσο πολλά από τα παιδιά αυτά δεν κάνουν φορολογική δήλωση ακόμα οπότε το ποσόν εμφανίζεται ως αδήλωτο. Είναι άραγε ανήθικο αυτό; Ή μηπως ανήθικο είναι να συκοφαντώ γενικεύοντας αυθαίρετα τις παρεκτροπές μιας ελάχιστης μειοψηφίας προκειμένου να περάσω το σχέδιο νόμου. Και τι είδους πανεπιστήμιο θα χτίσω μετά με κατασυκοφαντημένους δασκάλους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε ένα σχόλιο:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails